Halaman

Rabu, 26 Ogos 2009

Projekku...


5 ulasan:

ioppda07 berkata...

terima kasih kerana memberi jawapan mengenai gelodok tempoh hari melalui telefon. saya dalam usaha membina gelodok ini dan dah panggil orang menebang pokok kelapa depan rumah untuk projek ini. setakat ni ada berapa gelodok dan hasil satu gelodok banyak mana sebulan? terima kasih sekali lagi.

cerana berkata...

hasil tak tentu..bergantung keadaan sumber2 makanan lebah jg,apa pun lbh baik jgn dibiar lama didalam glodok,takut nnt sarang di dalam glodok akn cpt penuh ssh untuk tukar ke dalam kotak lebah..kalau xdak kotak lebah biar dia tggl dlm glodak sementara tak ada kotak..lps tu..masa nk pindah ke kotak nnt,buleh la tuai madu..tapi jgn abehkn tgglkan sekeping 2 yg ada madu untuk lebah..

ioppda07 berkata...

setakat ni baru buat 2 gelodok dah seminggu lebih tak ada tanda lebah mai pun. adakah kerana musim hujan lebah-lebah ni kurang aktif? saya sangat-sangat berharap lebah bersarang kat gelodok saya.

cerana berkata...

mgkn musim ujan sm..bln 1smpai bln5 nnt adalah musim lebah pecah koloni..masa 2 mmg byk lebah baru yg cari glodok.glodok jgn letak kt tempat panas sgt..kt atas glodok buat la penutup..supaya ujan or panas xmsuk ke dlm glodok,cz lebah x suka tinggal d tempat yg terang.

ioppda07 berkata...

insyallah saya akan sabar tunggu cuaca menjadi panas nanti dan terima kasih atas nasihat tu. memang saya sedia pelindun hujan untuk gelodok2 saya. masa ni saya nak buat lima gelodok lagi sementara menuggu musim panas.